21 listopada 2016 Udostępnij

7 błędów w motywowaniu pracowników

Ograniczanie samodzielności i kompetencji

Bardzo często jest tak, że szef wyznacza zadanie i daje dodatkowo wskazówki jak je wykonać. To sprawia, że pojawiają się utrudnienia, ponieważ pracownik ma poczucie, że jego kompetencje nie są wykorzystywane a dodatkowo ma również ograniczoną znacząco samodzielność i nie bierze odpowiedzialności za efekty swojego działania.

Nadmierne kontrolowanie

Chyba nikt nie lubi być ciągle kontrolowany. Dlatego właśnie nadmierna kontrola pracownika będzie przez niego traktowana jako nieufność w jego umiejętności i możliwości. Tam gdzie pojawia się brak wiary to demotywacja będzie kolejna i tak naprawdę nie ma szans, by nas pracownik mógł się dalej starać. Brak zaufania zwiększa dystans między szefem a podwładnymi.

Ignorowanie wyników i osiągnięć

Ignorowanie wyników i osiągnięć to dla pracownika znak, że nie ma znaczenia dla firmy. To prosta metoda by go demotywować. Skoro nie ma znaczenia moja praca to po co się starać. Warto więc pracownika docenić choćby dobrym słowem.

Nieumiejętne przekazywanie informacji zwrotnej

Źle przekazana informacja zwrotna budzi emocje, które mogą być bardzo źle odebrane, gdy ocena jest krytyczna. Trzeba pamiętać, że informacja zwrotna może służyć korygowania nieprawidłowości oraz zapobieganiu ich powstawania w przyszłości, a nie znęcaniu się nad pracownikiem.

Sposób na demotywacje

Nadmierne karanie za błędy

Jeśli jakieś błędy będą się pojawiać to naszym zadaniem będzie minimalizowanie skutków jakie mogą się z tym wiązać dla firmy. Jednak nie ma co mocno karać pracowników, ponieważ to demotywuje. Zwracamy uwagę i uczymy jak tych błędów nie popełnić więcej.

Brak delegowania zadań i nadmierna centralizacja decyzji

Jeśli w firmie nie ma podziału zadań i tak naprawdę władza centralna, prezes będzie miał wszystkie karty w swoich rękach to tak naprawdę trudno będzie podejmować dobre decyzje, które będą do czegoś prowadzić. Pracownik w takiej sytuacji nie ma odpowiedniego poparcia, nie dostaje pracy do wykonywania jak więc może czuć się doceniony oraz odpowiednio zmotywowany o pracy.

Blokowanie inicjatywy

Jeśli pracownik przychodzi z jakimś pomysłem a my będziemy go demotywować to chyba najgorsze co będzie można zrobić. To już tak demotywujące, że trudno będzie oczekiwać, że taki pracownik jeszcze raz będzie chciał się w naszym gabinecie pojawić z nowymi propozycjami. Jeśli raz mocno zdemotywujemy pracownika to tak naprawdę można znacząco na tym stracić, ponieważ już nigdy nie będzie to osoba, która poczuje się pewnie w tym co robi dla firmy. takie możliwości nie będą istnieć.

Monika Pawlak

Redakcja 4webmedia.pl